RUGI BERSIH 2Q TOP GLOVE MENGECIL KEPADA RM51.19 JUTA BERIKUTAN JUALAN LEBIH KUKUH

20 March 2024 / 12:03

KUALA LUMPUR 20 Mac - Kerugian bersih Top Glove Corp Bhd bagi suku kedua berakhir 29 Feb 2024 mengecil kepada RM51.19 juta daripada RM164.67 juta setahun sebelumnya, didorong oleh pertumbuhan volum jualan yang lebih kukuh, apabila pelanggan membuat pesanan baharu berikutan kehabisan lebihan inventori.

Dalam makluman di Bursa Malaysia, pembuat sarung tangan itu berkata pendapatan bagi suku itu turun lebih rendah pada RM550.33 juta berbanding RM618.01 juta tahun sebelumnya. Kerugian sesaham mengecil kepada 0.64 sen daripada 2.06 sen sebelumnya.

Syarikat tidak mengisytiharkan sebarang dividen.

Bagi enam bulan terkumpul, Top Glove berkata kerugian bersihnya mengecil kepada RM108.91 juta daripada RM332.90 juta setahun lalu, manakala hasil susut kepada RM1.04 bilion daripada RM1.25 bilion.

Dalam satu kenyataan berasingan, pengarah urusan Top Glove Lim Cheong Guan berkata prestasi yang lebih baik itu menunjukkan keberkesanan inisiatif strategik kumpulan dalam meraih semula jualan, meningkatkan kualiti, kos dan kecekapan, serta daya tahan Top Glove di tengah-tengah cabaran yang berterusan.

“Ia juga merupakan bukti usaha baik pekerja kami, yang telah memainkan peranan penting dalam memacu pemulihan kami,” katanya.

Lim berkata Top Glove terus melihat tanda-tanda pasaran melantun semula dan percaya perniagaan akan kembali normal dalam masa terdekat kerana asas industri sarung tangan kekal teguh dan tidak berubah.

"Kami kekal fokus untuk melaksanakan inisiatif strategik kami untuk meningkatkan kualiti dan kecekapan kos kami, sambil memanfaatkan kekuatan kami untuk memanfaatkan peluang yang muncul," katanya.

Dagang News

Link: https://www.dagangnews.com/article/rugi-bersih-2q-top-glove-mengecil-kepada-rm5119-juta-berikutan-jualan-lebih-kukuh-36014

More News