MAJORITI PEMEGANG SAHAM TOP GLOVE LULUSKAN 10 RESOLUSI DALAM AGM KE-25

11 January 2024 / 12:01

KUALA LUMPUR 11 Jan - Majoriti pemegang saham Top Glove Corp Bhd meluluskan semua resolusi  pada mesyuarat agung tahunan syarikat itu yang ke-25 pada Rabu.

Daripada 10 resolusi itu, dua resolusi dikategorikan di bawah perniagaan khas, iaitu, kuasa untuk menerbitkan saham menurut Akta Syarikat 2016 dan pengenepian hak pendahuluan, serta cadangan pembaharuan kuasa beli balik saham, di mana kedua-duanya telah diluluskan. 

Selepas tamat AGM terbaru kumpulan itu, seluruh lembaga pengarah telah memperbaharui ikrar mereka untuk menyokong Prinsip Panduan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai perniagaan dan hak asasi manusia (UNGP BHR), serta "Ikrar Bebas Rasuah."

Dalam satu kenyataan, syarikat itu berkata pembaharuan ikrar UNGP BHR mengukuhkan komitmen Top Glove untuk menegakkan dan menunjukkan amalan terbaik dalam bidang perniagaan dan hak asasi manusia.

"Ini termasuk untuk melindungi hak asasi manusia, untuk memiliki dan melaksanakan tanggungjawab korporat dan untuk menyediakan akses yang lebih besar kepada remedi yang berkesan terhadap mangsa penyalahgunaan hak asasi manusia berkaitan perniagaan," tambahnya.

Sementara itu, Ikrar Bebas Rasuah dikatakan mewakili sumpah secara sukarela oleh lembaga pengarah, kepimpinan dan ahli organisasi untuk saling bertanggungjawab dan bertanggungjawab menjalankan tugas dan menghalang mereka daripada terlibat dalam sebarang salah laku rasuah.

"Menggariskan kepentingannya untuk mengekalkan rasuah dan bebas rasuah, Top Glove mulamula mengambil inisiatif pada September 2018 pada majlis yang disaksikan oleh pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia," katanya.

Dagang News

Link: https://www.dagangnews.com/index.php/article/majoriti-pemegang-saham-top-glove-luluskan-10-resolusi-dalam-agm-ke-25-33894

More News